Κυριακή 26 Απριλίου 2009

Τζίρος έξι δισ. ευρώ για τα περίπτερα

Σε μικρογραφίες σούπερ μάρκετ έχουν εξελιχθεί πλέον τα περίπτερα, τα οποία σε χώρο 1,5 επί 1,5 μέτρα, διακινούν πληθώρα ειδών, ακόμη και πρώτης ανάγκης. Ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς παρομοιάζεται με αυτόν του οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς εκτιμάται ότι φτάνει τα 6 δισ. ευρώ ετησίως, με μεικτά κέρδη στα 500-700 εκατομμύρια ευρώ.

Τα περισσότερα περίπτερα, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς αυτής, εμπορεύονται 20.000 διαφορετικά είδη προϊόντων. Εάν ένα κατάστημα βρίσκεται στο κέντρο της πόλης ή κοντά σε σταθμό μέσων μαζικής μεταφοράς, μπορεί να πουλά και πάνω από 45.000 κωδικούς. Το 50% των εσόδων προέρχεται από τα τσιγάρα, αλλά ο καλύτερος «κράχτης» που φέρνει επιπλέον πωλήσεις είναι οι τσίχλες. Ενα περίπτερο εξυπηρετεί ημερησίως από 800 έως και 2.000 άτομα. Οι αριθμοί αυτοί ανεβαίνουν σημαντικά Κυριακές και γιορτές, όταν όλα τα καταστήματα είναι κλειστά.

Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 16.000 περίπτερα, εκ των οποίων το 40% στην Αθήνα και στον Πειραιά. Εκτός από τους ανεξάρτητους ιδιοκτήτες, ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες υποστηρίζουν ότι έχουν δημιουργηθεί τρεις εταιρείες, οι οποίες συνολικά ελέγχουν 18 περίπτερα.

Ο τζίρος κάθε περιπτέρου εξαρτάται από την τοποθεσία του. Σύμφωνα με υπολογισμούς, οι πωλήσεις που κάνει ένα συνοικιακό περίπτερο με δωδεκάωρη λειτουργία αγγίζουν τα 1.200 ευρώ ημερησίως (36.000 ευρώ τον μήνα), ενώ εάν παραμένει ανοιχτό όλη την ημέρα μπορεί να φτάσει και τα 2.000 ευρώ (60.000 ευρώ τον μήνα). Τα ποσά υπερδιπλασιάζονται για τα περίπτερα που λειτουργούν σε εμπορικούς δρόμους ή βρίσκονται στο κέντρο των πόλεων. Στα συγκεκριμένα σημεία, ο ημερήσιος τζίρος ξεκινά από 3.000 ευρώ και ξεπερνά τα 4.000 ευρώ το 24ωρο.


Τα καθαρά κέρδη

Σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα διαμορφώνονται και τα καθαρά περιθώρια κέρδους, με τα οποία δουλεύουν τα περίπτερα. Το μικρότερο περιθώριο κέρδους, 4%, έχουν οι κάρτες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας. Ακολουθούν με 7% τα τσιγάρα, με 8% οι εφημερίδες και τα περιοδικά, με 30% οι τσίχλες, τα παγωτά και οι σοκολάτες, με 40% η κάβα και τα αναψυκτικά και με 150% τα παιχνίδια και τα είδη οικιακής χρήσης.

Οι υψηλές πωλήσεις των περιπτέρων τα έχουν καταστήσει μήλον της Εριδος για τις βιομηχανίες, που αναζητούν για τα προϊόντα τους την καλύτερη δυνατή θέση στις προσόψεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, χονδρέμποροι συμφωνούν με τους περιπτερούχους να τους δώσουν δωροεπιταγές σε περίπτωση που ξεπεράσουν τους στόχους των πωλήσεων, τους οποίους θέτουν στις αρχές κάθε χρόνου. Το μπόνους αυτό είναι χρηματικό και φτάνει μέχρι και 2.000 ευρώ τον χρόνο.

Μπόνους, όμως, λαμβάνει ο περιπτερούχος και από τις εταιρείες που συνήθως διαφημίζονται με ειδικό πάνελ στη σκεπή του μαγαζιού του. Σε αυτήν την περίπτωση κλείνονται ειδικές ετήσιες συμφωνίες, με την εταιρεία υπαίθριας διαφήμισης να καταβάλει 500-800 ευρώ.


Μείον το ενοίκιο, ο «αέρας» και τα τσουχτερά πρόστιμα

Οσον αφορά τα έξοδα με τα οποία επιβαρύνεται ένας περιπτερούχος, βασικότερο είναι το ενοίκιο, το οποίο για ένα κεντρικό περίπτερο στο Πειραιά μπορεί να φτάνει τα 1.020 ευρώ, ενώ για ένα στο Σύνταγμα τα 1.800 ευρώ. Στα έξοδα περιλαμβάνεται και η εισφορά στον δήμο, που ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή. Για παράδειγμα, στον Πειραιά είναι 200 ευρώ, στην Αθήνα το ποσό είναι διπλάσιο.

Ωστόσο, οι μεγαλύτεροι οικονομικοί πονοκέφαλοι για τον ενοικιαστή περιπτέρου είναι δύο. Ο πρώτος είναι το ποσό που καλείται να καταβάλει για τον «αέρα». Αυτό συνήθως ξεκινά από τα 10.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει τα 50.000 ευρώ.

Ο δεύτερος έχει να κάνει με τα πρόστιμα που μπορεί να επιβάλλει ο δήμος, εφόσον ο περιπτεράς δεν τηρεί τον νόμο. Δηλαδή, αν η πραμάτεια του επεκτείνεται ένα μέτρο σε πλάτος από το περίπτερο, αν έχει περισσότερα από δύο ψυγεία, αν έχει μηχάνημα που δέχεται κέρματα και δίνει κουκλάκια ή άλλα παιχνίδια. Αυτού του είδους οι έλεγχοι, αναφέρουν πηγές, πραγματοποιούνται 2-3 φορές τον χρόνο. Στο 90% των περιπτώσεων επιβάλλονται πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν τα 10.000 ευρώ.

Η συνήθης πρακτική που ακολουθείται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η προσφυγή από πλευράς των περιπτερούχων, εφόσον καταβάλουν το 40% του προστίμου. Συνήθως οι περισσότεροι δικαιώνονται, ενώ στην αντίθετη περίπτωση επέρχεται διακανονισμός για τη διευθέτηση του υπολοίπου.


ΜΑΡΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ espressonews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: