Σάββατο 12 Ιουλίου 2008

Για να επιβραδύνει τους «γρήγορους» η Philadelphia δοκιμάζει τη δημιουργία ψευδαισθήσεων

New York Times

By SEAN D. HAMILL

Published: July 12, 2008

Την πρώτη φορά που ο Larry Morris εντόπισε τα άσπρα, μπλε και πορτοκαλί τρίγωνα, που έμοιαζαν να «ξεπετάγονται» από την οδό Blue Grass στη γειτονιά του (βορειοανατολικά στη Philadelphia), δεν ήταν καθόλου βέβαιος για το τί ήταν αυτά.

«Με ξάφνιασε», μας είπε ο κ. Morris, συνταξιούχος ηλεκτροσυγκολλητής μηχανουργείου «αλλά επιβράδυνα όταν πέρασα από πάνω του και όλοι όσοι ακολουθούσαν έκαναν το ίδιο».

Αυτό ακριβώς ελπίζουν ο δήμος της Φιλαδέλφειας και οι ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι για την ασφάλεια ότι θα κάνουν τα τρίγωνα.

Τα τρίγωνα γνωστά ως 3-D (τριασδιάστατα), εικονικά ή απλώς ψεύτικα σαμαράκια για την ταχύτητα, περιλαμβάνονται μεταξύ των πιο πρόσφατων εργαλείων στην πολύχρονη διαμάχη ανάμεσα στους οδηγούς που υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές και τους κατοίκους και τους εκπροσώπους κράτους και πολιτείας, οι οποίοι θέλουν να τους επιβραδύνουν.

Τα πραγματικά σαμαράκια1 (βλ. ΣτΜ) είναι καμπυλωμένες καθ’ ύψος διαμορφώσεις της ασφάλτου που κατασκευάζονται κατά μήκος ενός δρόμου ώστε να πετυχαίνεται ηπιότερη κυκλοφορία2 (βλ. ΣτΜ). Τα εικονικά σαμαράκια – επίπεδα κομμάτια πλαστικού, που συγκολλούνται στον δρόμο και των οποίων η κατάλληλη διαμόρφωση χρωματιστών γραμμών, προκαλούν την ψευδαίσθηση στον οδηγό ότι θα διασταυρωθεί με κάτι αληθινό- κοστίζουν λιγότερο από τα πραγματικά (500$ το καθένα, αντί των 2.000$), δεν εμποδίζουν τη ροή του νερού στο οδόστρωμα και δεν αποτελούν απειλή για τα ασθενοφόρα ή άλλα οχήματα έκτακτης ανάγκης που χρειάζεται να επιταχύνουν.

Η χρήση τους σε άλλα μέρη δείχνει ότι η αποτελεσματικότητά τους μπορεί να μειώνεται με το πέρασμα του χρόνου, όταν δηλαδή οι οδηγοί αντιληφθούν ότι αυτό που συναπαντούν στο δρόμο δεν είναι ό,τι φαίνεται.

«Το ονομάζουμε “ο παράγοντας του πρωτόγνωρου”», μας είπε ο Martin T. Pietrucha, Πολιτικός Μηχανικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου της Pennsylvania (Pennsylvania State University), ο οποίος μελετά τον ανθρώπινο παράγοντα στην οδική ασφάλεια. «Οι οδηγοί μπορούν να αποκομίσουν κάποιο όφελος από αυτό, μέχρις ότου να συνειδητοποιήσουν ότι “E! Δεν τραντάζομαι όπως με τα πραγματικά σαμαράκια!’’.»

«Καθώς τα εικονικά σαμαράκια μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικά σαν μέρος μιας εκστρατείας για την εκπαίδευση και την ενθάρρυνση των οδηγών να εφαρμόζουν τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Ακόμη κι όταν οι οδηγοί αντιληφθούν περί τίνος πρόκειται, αυτά λειτουργούν ως μακροπρόθεσμη υπενθύμιση ότι οι μικρές ταχύτητες συμβάλλουν στη μείωση των ατυχημάτων και των τραυματισμών».

Τα εικονικά σαμαράκια κατασκευάζονται από μια Ιαπωνική Εταιρεία, την Sekisui Jushi Corporation και συνηθίζονται αρκετά στην Ευρώπη. Αλλά η Philadelphia είναι μόλις η τρίτη πόλη της Αμερικής που τα υιοθετεί στα πλαίσια ενός προγράμματος που χρηματοδοτείται από την Δ/νση για την Οδική Ασφάλεια των αυτοκινητοδρόμων (National Highway Traffic Safety Administration).

Οι αρμόδιοι στη Philadelphia λένε ότι είναι ευχαριστημένοι από τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα του μέτρου. «Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό» μας είπε η Clarena Tolson, εντεταλμένη για τις οδούς τις πόλης. «Ήταν στις προθέσεις μας να αποτελεί μέρος ενός επιθετικού και καινοτόμου προγράμματος που θα κάνει τους ανθρώπους να μειώνουν ταχύτητα. Κάτι πρέπει να κάνουμε για τις γειτονιές αυτές».

Η Philadelphia πρωτοεγκατέστησε τις συσκευές στα μέσα Ιουνίου, όταν 10 σετ των τριών εικονικών τρισδιάστατων τριγώνων συγκολλήθηκαν σε μια διαδρομή μισού μιλίου στην οδό Blue Grass σαν μέρος μιας καμπάνιας προώθησης της οδικής ασφάλειας.

Πριν την εγκατάσταση οι οδηγοί που κινούντο κατά μήκος αυτής της διαδρομής (κομμάτι ενός δρόμου δυο λωρίδων κυκλοφορίας, που χρησιμοποιείται ως παράκαμψη της γειτονιάς) μετρήθηκαν να τρέχουν με 38 μίλια την ώρα κατά μέσο όρο, δηλαδή 13 μίλια την ώρα πάνω από το όριο ταχύτητας. Ένα μήνα μετά η μέση ωριαία ταχύτητα μειώθηκε σε 23 μίλια την ώρα.

«Τώρα οι άνθρωποι μπορούν να διασχίσουν τον δρόμο» μας είπε η κυρία Tolson.

Όπως και πολλοί άλλοι δήμοι, έτσι και η Philadelphia έχει δοκιμάσει ποικίλους τρόπους προκειμένου να επιβραδύνει τους οδηγούς, όπως πραγματικά σαμαράκια, κυκλικές διαδρομές, καμπύλες προεξοχές πεζοδρομίων, λωρίδες τραχειάς επιφάνειας, ελαφρά υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών. Σε κάποια άλλα μέρη αφήνουν άδεια περιπολικά πλησίον των διασταυρώσεων ή στήνουν χαρτονένιες φιγούρες σε πραγματικό μέγεθος μικρών παιδιών ή τροχονόμων που σημαδεύουν με πιστόλια μέτρησης της ταχύτητας.

«Είναι μια συνεχής προσπάθεια» μας είπε ο κ. Cynecki επόπτης ρύθμισης κυκλοφορίας του τμήματος Οδικών Μεταφορών του Phoenix. «Δεν είναι υπόθεση “μπαμ και κάτω”, αντιθέτως συνεχώς δοκιμάζουμε οτιδήποτε μπορεί να δουλέψει».

Όταν πρωτοεγκαταστάθηκαν τα εικονικά σαμαράκια στις πόλεις Phoenix και Peoria σε δέκα συνοικιακούς δρόμους το έτος 2000, λένε οι αρμόδιοι, τα αρχικά θετικά αποτελέσματα ήταν τα ίδια με αυτά της Philadelphia.

«Οι κάτοικοι όμως δεν ήταν ευχαριστημένοι», μας είπε ο κ. Cynecki, επιβλέποντας του έργου. «Το αποτέλεσμα μειώθηκε λιγάκι και κάποιοι κάτοικοι πρακτικά ζητούσαν να τοποθετηθεί ένα τοίχος έξι ποδών. Δεν έβρισκαν επαρκή τα εικονικά σαμαράκια».

Η μέχρι στιγμής εμπειρία, πάντως, από την οδό Blue Grass στη Philadelphia είναι τόσο καλή που οι αρμόδιοι φορείς λένε ότι θα τοποθετήσουν εικονικά σαμαράκια σε 130 θέσεις συνοικιακών οδών όπου η οι μεγάλες ταχύτητες δημιουργούν πρόβλημα.

Αυτό χαροποιεί τον κ. Morris, κάτοικο της περιοχής της Philadelphia, ο οποίος όπως προείπαμε αρχικά ξαφνιάστηκε από τα εικονικά σαμαράκια. «Νομίζω πως οτιδήποτε επιβραδύνει την κυκλοφορία και προλαμβάνει ένα ατύχημα, είναι καλό πράγμα».

ΣτΜ:

1. Στο πρωτότυπο γίνεται διάκριση μεταξύ των Speed Humps και των Speed Bumps και αναφέρεται ότι τα δεύτερα είναι πολύ πιο ενοχλητικά ξαδερφάκια των πρώτων, που απαντώνται συνήθως σε υπαίθρια πάρκινκγ (parking lots). Στα ελληνικά αποδίδονται και τα δύο με τη λέξη “σαμαράκια” , γι΄αυτό και δεν μεταφράστηκε το εν λόγω χωρίο.

2. Διαβάστε περισσότερα για τη δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας (Traffic calming).

Απόδοση στα ελληνικά: Abuddy

Πηγή roadsafetybloka.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: